Bonito

7 juni 2017 - Bonito, Brazilië

Na Miranda naar de volgende bestemming, Bonito. Een zoetwaterparadijs met kraakheldere rivieren vol vis, azuurblauwe grotten en een fatsoenlijk uitgaansleven. Klinkt aantrekkelijk, dacht ik. De eerste avond hebben we het uitgaansleven uitgebreid verkend. Het lijkt me verstandig om er in deze blog niet al teveel aandacht aan te besteden.

De volgende dag wat brakjes opgestaan en op weg gegaan naar de rivieren. Vissen kijken die je met een beetje geluk 's avonds op je bord vindt. Daar begon het eerste van een aantal confronterende momenten. Ik had jullie nog niet verteld dat die Brazilianen niet zo groot zijn. Ze komen maximaal tot okselhoogte, dus Sjaak en ik zorgen ervoor dat we altijd keurig gedeoot zijn. Zo zijn we. Het lengteverschil is vaak handig, je hebt een wat ruimer uitzicht dan de wat kleinere medemens, maar bij het uitzoeken van een wetsuit is het wat minder praktisch.

Zelf vond ik dat het niet passen van mijn wetsuit aan mijn lengte lag. Sjaak vond van niet. Het pak paste hem wel, terwijl hij langer is dan ik. Hij insinueerde dat het weleens aan mijn omvang kon liggen. Heel vals, zeker als je zo samen op vakantie bent en nog bijna drie weken met elkaar door moet brengen. Om een kort verhaal te maken. We hebben met vereende krachten mijn wetsuit dicht gemaakt en zijn op pad gegaan. Ademhalen koste tijdens de wandeling naar de rivier toe wat moeite, maar als je eenmaal in het water ligt krijg je wat meer ruimte.

We hebben mooie dingen gezien in de rivier. Vissen variërend van minivisjes die aan je lopen te knabbelen tot grote vissen van bijna een meter, waar je 's avonds zelf van gaat knabbelen. Het water is inderdaad kristalhelder en als de zon begint te schijnen, is het een feest om hier te zwemmen. Jammer genoeg moet je het water weer uit. Op de kant wordt je opgewacht door een onvoorstelbare hoeveelheid muggen. Net schoon uit het water lusten ze je wel. Quote van Sjaak "ik wist niet dat je zo'n pesthekel kan hebben aan zulke kleine beestjes".

Na het zwemmen zijn we doorgereden naar een stevig sinkhole (ongeveer 100 lang, honderd breed en honderd diep) waar rood met blauwe ara's zitten. Prachtig. Zal een foto bijvoegen. We waren net voor zonsondergang terug in het dorp en hebben die avond het laatste stukje uitgebrakt. Op tijd in het mandje en de volgende morgen gezond weer op.

Die morgen staat het wereldberoemde Lagu Azul op het programma. Zoals men zou kunnen vermoeden, gaat het hier om een blauw meer. Hier kwam gênant moment twee. Ik had nog niet verteld dat de Brazilianen wat kleinere hoofdjes...... Sjaak zijn helm paste wel, de mijne...... Zucht. Hiervan voeg ik geen foto bij! Mooie excursie, topmeertje en dus een goede laatste dag in Bonito. Nu op naar Iguacu.

1. Bram& marjo:
    8 juni 2017
    Hahahaha! Wat een verhaal , ik kan het me al helemaal voorstellen Theo met helmpje ..
    heel veel plezier daar en maak maar veel foto's ! het ziet er echt allemaal geweldig uit, vooral dat blauwe meer...
    geniet er maar van !! groet uit Gouda
  2. Hanneke:
    18 juni 2017
    Oma en ik moesten wel erg lachen. Wil die foto's zien!