Nergenshuizen

19 december 2015 - Sutherland, Zuid-Afrika

In het laatste huis waar ik was, had ik leuk en veel contact met gezin dat het huisje bezit. Veel gepraat met de mensen daar en uiteindelijk ben ik ook uitgenodigd om met het gezin mee te eten. Erg gezellig moet ik zeggen. Zoals ik al eerder heb verteld  is het een zeer Christelijk gezin en bij mijn afscheid vroeg de heer des huizes me, of ik als Nederlander Afrikaans kon lezen. Dat lukt natuurlijk prima en toen ik dat zei, heb ik een bijbel in het Afrikaans meegekregen. Volgens Ariaan "het kompas" op mijn verdere reis. Ondanks dat ik zelf niet geloof, ontroerde me dit gebaar wel. Zo kom je altijd weer hartelijke mensen tegen onderweg.....
Ik ben in mijn auto gestapt en op weg gegaan naar Sutherland. De wereldstad van de Karoo. Je weet wel, uit het rijtje ; New York, Parijs, Tokyo, Sutherland. Het laatste dorp wat ik tegenkwam voor Sutherland lag 120km ervoor. Het eerste dorp erna ligt 135 km verder. Ga je naar links of rechts dan maakt dat helemaal niets uit. De dorpen liggen dan alleen nog weer verder weg.
Op de uitstekende weg hiernaartoe ben ik 6 tegenliggers in ongeveer 100 km tegengekomen. Één keer was het schrikken, want toen reden er twee tegenliggers achter elkaar. Spitsuur. Voor en achter mij heb ik niemand gezien. Als je hier in de "stad" in het midden gaat staan is het naar beide kanten vierhonderd meter en dan is het klaar met de huizen. Je staat echt in "the middle of nowhere", om maar eens een voor de hand liggende opmerking te maken.
Ik ben hier om twee redenen heen gereden. De eerste is om zo'n afgelegen plek en de ritten ernaartoe en ervandaan eens mee te maken. De tweede reden is sterren kijken. Hullie zeggen dat dit een van de beste plekken op aarde is om sterren te kijken. Het is hier kraakhelder, er is geen vervuilend licht, het is 1500 meter hoog en je moet toch wat doen om je dorp op de kaart te zetten.
Mijn programma hier is eenzijdig. Vandaag de sterrenkijkerij. En morgen overdag een bezoek aan een van grootste telescopen ter wereld. Daar mag je natuurlijk niet mee naar boven kijken, maar ik vind het wel leuk om zo'n ding een keer te zien als je er toch bent. Het hele dorp staat in het teken van de sterren. Mijn B&B heeft zelfs al een paar simpele telescopen staan voor de gasten. Meer van die dingen, waarmee je andere hotelgasten kunt begluren. En ondanks de moordende temperatuur overdag hier, zit mijn hotel vol. Allemaal sterrenkijkers......
Het gevolg daarvan is dat het sterrenkijken niet meer een klein intiem dingetje is. Integendeel. Je begint met een man of tachtig in een zaal naar een uur achtergrondinformatie te kijken, wat ook best in een ruim kwartiertje verteld had kunnen worden. En dan mag je naar buiten om met vier telescopen de hemel te gaan bekijken. De boekhouders onder ons begrijpen dat dit twintig man per telescoop is. Gelukkig zijn er ook redelijk wat kinderen bij, in mijn groep de meeste, zodat het helemaal niet meer opschiet. Dat kan ik als echte kindervriend goed hebben natuurlijk, maar toch.
Nu genoeg gemopperd. Als je door zo'n telescoop mag kijken is dat echt heel leuk. Ik heb aantal sterrenbeelden bekeken en ook een sterrennevel. Met het blote oog is dat een vaag doorzichtig wolkje, maar die blijkt nader bekeken opeens uit heel veel sterren te bestaan. Als laatste wordt een volle blik op de halve maan geworpen. Leuk om een keer gedaan te hebben en dit zou ik in een wat intiemere setting (en zonder kinderen) best nog eens willen doen.