Ilhabela

18 juni 2017 - Ilhabela, Brazilië

Opeens zijn we vanuit de binnenlanden in een hele andere omgeving. Een eiland voor de kust bij Sao Paulo. Ilhabela is de verzamelplaats van de rijke Paulista, die hier vanuit de stad uitgebreid weekend komen vieren. Het eiland is groot, zo'n 35 bij 10 km, maar het overgrote deel (85%) is onbewoond. Er is langs de westkant één straat van 35 km en daar gebeurt alles. Het belangrijkste wat er gebeurt, is kijken en gezien worden. En ik moet zeggen, wat ze laten zien, mag ook gezien worden.

Brazilianen zijn een uitbundig volk. In uitstraling, feest, lawaai, drank en eten. Op een punt zijn ze echter zeer bescheiden, kleding. Wat ze aan hebben mag geen naam hebben. Het woord bikini is veel te lang voor de hoeveelheid stof die ervoor wordt gebruikt. Wij hebben het hier op de stranden dan ook goed naar ons zin.

Naast het natuurschoon is ook de rest hier prima geregeld. Het hotel, eten en drinken is goed en een paar dagen echt helemaal niets doen is erg lekker. We zijn zaterdag naar een afgelegen strand aan de noordkant geweest. Dit strand lag er zo bij als een tropisch strand hoort te zijn. Blauwe zee, Atlantisch oerwoud in de achtergrond en palmen op het strand. Naast het strand nog een rotspartij, die zo uit de Seychellen overgevlogen had kunnen zijn en het plaatje is compleet. Na het zonnen zijn we uitgebreid gaan lunchen en daarna uitgeput een siësta gaan houden. In de avond moet je er weer staan tenslotte.

We kwamen 's avonds terecht bij een hostel waar ze een feestje hadden met een bandje, hamburgers en bier. Gezellig. Geen enkele buitenlander, dus een gesprekje is niet zo makkelijk aangeknoopt, maar gelukkig kwamen we daar nog een paar oude vrienden tegen van eerder op de reis. Muggen. Toen we er zaten hadden we er nog niet zoveel last, maar terug in het hotel werden we gillend gek. Ik geloof dat we samen, niet overdreven, meer dan honderd muggenbeten hadden verzameld. Op Sjaaks zijn rechter enkel alleen zaten er al meer dan dertig. Mijn onderrug was het haasje. Sindsdien letten we wat meer op. We hebben lokaal muggenspul gekocht dat dusdanig ruikt, dat geen enkel beest, zoogdier insect vogel of vis, nog binnen een straal van twee meter bij ons in de buurt durft te komen. Daar zijn we erg blij mee!!

De volgende dag hebben we geprobeerd om ook de zuidkant van het eiland te ronden. We waren lekker op weg tot het moment dat er een bewaker zat, die vond dat we alleen lopend verder mochten. Dit zouden we normaalgesproken gedaan hebben, maar ondanks ons sterke spul durfden we niet. Vochtig bos, windstil en overal stilstaand water, dat lijkt een kweekvijver voor......

Terug op het grootste strand van Ilhabela hebben we genoten van een paar biertjes en het van het uitzicht op het strand. Schitterende baai, prachtig strand en weer voldoende ontbrekende stof bij de bikini's. Die avond zijn we nog maar een keer lekker gaan eten en hebben besloten om de jungletocht uit te stellen tot Paraty. Als we daar wel durven.

1. Brigit:
    21 juni 2017
    Jullie zijn in je natuurlijke omgeving beland zo te lezen :)
    Ik neem aan dat jullie ook in een stofarme zwemuitrusting paraderen, wat het is kijken en gezien worden lees ik
  2. Theo:
    21 juni 2017
    Wij hebben hier gewoon onze lange zwembroeken aan. Kunnen we als degelijke Hollanders niet aan meedoen. Onze calvinistische moraal verbied dat.