Terug naar huis

1 januari 2015 - Delhi, India

Dag 29

Ik heb vanochtend weer rustig aan gedaan en heb rond half elf ontbeten. Daarna ben ik de wijk "Pink City" in geweest. Dit moet het toeristische en culturele hoogtepunt van Jaipur zijn. Ik moet zeggen dat het best een aardige wijk is met een paar aardige gebouwen, maar als dit je vijfde Indiase stad is dan heb je het redelijk vlot gezien. De steden lijken in een aantal opzichten erg op elkaar en er is bij mij inmiddels al een behoorlijke tempelmoeheid ontstaan.
Daarnaast is het zo dat de drukte, de herrie en de troep op straat me tegen beginnen te staan, hoewel ik me er wel steeds gemakkelijker in beweeg. Het voordeel van je wat meer op je gemak voelen in de stad is dat je veel minder aangesproken wordt door iedereen. Dat scheelt een hoop gezeur moet ik zeggen. Fysiek gaat het echter wat minder. De voortdurende smog heeft me een naar hoestje gegeven en voor de tweede keer deze vakantie hebben mijn darmen het moeilijk. Lang niet zo erg als de eerste keer, maar het is wel vervelend.
Als ik het bovenstaande zelf doorlees, kom ik tot de conclusie dat het mooi is geweest en dat het tijd is om naar huis te gaan. Vanavond nog een keer lekker uitgebreid uit eten, want die keuken hier verveelt echt niet en dan inpakken.

Dag 30

Om elf uur was de taxi van vandaag hier. Deze deed met mij nog een rondje bezienswaardigheden buiten de stad, voordat hij me op het vliegveld heeft afgezet. Na al aardig wat van die forten te hebben gezien, was ik benieuwd of deze nog wat nieuws te bieden hadden. En tegen alle verwachting in hadden ze dat ook. De eerste omdat het een afgetrapte oude bende was, terwijl al die andere forten goed waren onderhouden. De tweede omdat die gewoon heel groot en mooi was. Hij lag prachtig in de heuvels met overal er omheen nog muren en andere vestingen. Een mooi einde aan de reis.
Ik was ruim op tijd op het vliegveld in Jaipur afgezet, maar daar begon de Indiase manier van werken weer vorm te krijgen. Nee meneer, uw vliegtuig staat wel op tijd nog gepland, maar we denken toch dat hij te laat zal zijn. Na een hoop gedoe en enkele Rupees verder, werd ik op een vlucht eerder ingepland, zodat ik zeker was van de aansluiting naar Brussel. Gelukkig verschilde de gate op de boarding pas met die op het informatiebord, zodat het me nog bijna gelukt was om de vlucht te missen.
In Delhi aangekomen had ik een sterke behoefte aan een borrel of een biertje. Dus tas opgehaald en opnieuw door de bureaucratie om bij de departures van de avond en nacht te komen.
Na een hoop gedoe met papieren vier keer bekijken sta ik voor de vertrekhal (met uitzicht op bier) voor een laatste controle. "Nee meneer, het is pas zeven uur en omdat uw vlucht vannacht om drie uur pas vertrekt mag u niet eerder dan om negen uur naar binnen". Ik heb even overwogen om te slaan of op zijn minst te protesteren, maar ik kwam niet verder dan een hele diepe zucht. Gelukkig was er een standje met ligstoelen, cola en chips......

Dag 31

Na een soepele terugreis stond Jacques me op te wachten op Schiphol. Lekker als iemand je op komt halen. Het huis stond er nog en na zo'n reis is het weer fijn om weer thuis te zijn.
Bij deze wil ik iedereen een gelukkig 2015 wensen.
Groetjes,
Theo