Rhantambore

24 december 2014 - Sawai Madhopur, India

Dag 22

Het was vandaag een zelfde soort dag als gisteren. Uitgeslapen, ontbeten, een uurtje of twee in het zonnetje gezeten en op safari. Dit keer geen Italianen of Duitser in het karretje, maar een Zweeds stel. Geen tijgers deze keer, maar toch blijft zo'n safari leuk. Heel veel herten, zwijnende vogels gezien, plus nog een verdwaalde krokodil. Nou ja, krokodil, niet meer dan een meter lang. Net groot genoeg om je vingers af te bijten, maar niet echt gevaarlijk.
Na de safari heb ik nog wat nagebabbeld met de Zweden en toen het weer koud begon te worden mijn kamer weer opgezocht. Vreemd klimaat hier. Tussen10:30 en 19:00 is het lekker warm, zo'n 24 graden en zon, maar de rest van de tijd is het serieus koud. 's Nachts zelfs zo rond het vriespunt. In de kamers is geen verwarming, dus om een uur of negen ga je vanzelf wel onder de wol.

Dag 23

Vandaag heb ik helemaal niets gedaan, zelfs geen safari. Ik ben laat opgestaan en ben eens rustig over na gaan denken wat ik precies ga doen de laatste week. Ik heb besloten om naar Jaipur te gaan de laatste dagen. Eigenlijk had ik het wel een beetje gehad met de steden hier, maar Jaipur heeft iets bijzonders. Een golfbaan midden in de stad om precies te zijn. Ik heb voor de 27e en 28e een rondje geboekt. Daar heb ik goed zin in!
De op een na laatste dag ga ik de stad in in mijn eentje verkennen en de laatste dag weer lekker met een taxi naar de verderaf gelegen bezienswaardigheden, waarbij dezelfde taxi me dan op het einde van de dag afzet bij het vliegveld. Dat leek me een zinvolle besteding van de laatste paar dagen.
Na dit alles te hebben bedacht, heb ik genoten van mijn welverdiende rust en mezelf getraceerd op twee biertjes en een uitgebreide maaltijd.

Dag 24

Na de zware besluiten van gisteren ben ik vandaag maar weer gewoon op safari gegaan. Daar is verder weinig meer van te vertellen dan de vorige keren. Wel weer een tijger gezien dus was ik weer blij. Ik heb de safari van morgen afgezegd, omdat er nu niet zoveel extra meer te zien valt. Ik zie wel wat ik morgen hier ga doen en dan overmorgen naar de laatste bestemming Jaipur.

1. Jacques:
    24 december 2014
    Hoi Theo,
    Maar goed dat je de laatste safari hebt afgezegd... Veel te veel risico. Je zal van de achrik van het zien van een tijger maar hetzelfde overkomen als Imca Marina.....
    Ze zeggen eens dat de wonderen de wereld niet uit zijn, maar dit is toch wel serieus een probleem.
    Als de heer dit allemaal mogelijk maakt, dan is het einde der intellectuele tijden wel nabij.
    Ik vraag me af of je goed beseft dat je aan een ramp bent ontsnapt en dat welke opwinding de komende week dan ook uit den boze moet zijn.... Te gevaarlijk!

Morgen even skypen?

Hot news!

Imca Marina werd in maart getroffen door een hartaanval tijdens haar verblijf in Turkije. Sinds ze daar Turks bloed toegediend kreeg zegt de zangeres plots meer van oosterse dingen te houden, zoals het gezang van de imam en geroosterde kebab.

Imca Marina haastte zich naar het ziekenhuis waar een meervoudige bypassoperatie werd uitgevoerd. Hierbij kreeg de zangeres maar liefst vier liter bloed toegediend omdat ze veel bloed verloor tijdens de operatie. "Anders was ik er waarschijnlijk niet meer geweest'', vertelt Imca tegen het AD.

De bloedtransfusie heeft haar leven nog meer veranderd, zo laat Imca weten in het interview. "Voor de operatie vond ik het gezang van imams vanaf moskee-minaretten best een beetje irritant. Maar sinds ik ontwaakte uit mijn narcose vind ik dat juist prachtig. Er gaat iets heel geruststellends vanuit. Ook de lucht van geroosterde kebab vind ik opeens heerlijk. Ik begrijp werkelijk niet hoe dat kan. Toch is het zo.''

Inmiddels voelt Imca zich naar omstandigheden weer goed, zo laat ze weten. Ook treedt de zangeres nog steeds op al moet ze zichzelf soms even afremmen. "Dat neem ik maar op de koop toe. Ik heb vreselijk, maar dan ook vreselijk veel geluk gehad.''
  2. Theo:
    24 december 2014
    Blij dat je me waarschuwt! Het belangrijke nieuws vind je nooit op teletekst, dat zie je mAr weer. Stel dat je door zo'n tijger gegrepen wordt en je krijgt Indiaas bloed toegediend zeg.
    Opeens doe je alles voor twee kwartjes en ga je terwijl je wat dan maar doet ook nog raar met je hoofd heen en weer bewegen.
    Verder loop je het risico dat je elke buitenlander die je in 2015 in Nederland tegenkomt gaat aanspreken om hem van alles aan te smeren wat die niet nodig heeft en ook nooit nodig zal hebben. Dan maar beter een dagje wegblijven van de tijgers en andere risico's lijkt me.
    Morgen ff Skypen is gezellig trouwens.