Reisdag

30 november 2015 - Paarl, Zuid-Afrika

Zo de reisdag zit erop. Het blijft toch altijd weer een hoop gedoe om naar de andere kant van de wereld te reizen. Inpakken, naar Schiphol, op Schiphol wachten, naar Parijs, in Parijs wachten, naar Kaapstad, lang in het vliegtuig zitten, wachten bij de douane, wachten bij het ophalen van je Sim, wachten bij het ophalen van je auto. En dan is het zover. Met je Hyundai I20 de weide wereld in.
Of dat dacht ik tenminste. Bij het afhalen van de auto wordt me medegedeeld dat mijn Hyundai I20, waar ik al maanden over op loop te scheppen, niet meer beschikbaar is. Er wordt me duidelijk gemaakt dat ik genoegen zal moeten nemen met een andere auto. Nu is dat niet zo erg, blik is blik tenslotte, maar ik hoop dat ze me met mijn lengte niet in een nog kleiner ding stoppen. Terwijl ik nog een beetje afwezig ben van de reis vraagt ze me of ik het zonder extra kosten ook doe voor een RAV4. Nu ben ik niet erg merkvast met auto's, maar ik begin me te realiseren dat dit een wat grotere auto is die wat beter bij de Zuid-Afrikaanse wegen past dan de beoogde Hyundai I20. Kortom we rijden in een heuse SUV, voor de prijs van een Trabant. Hier is dat alleen nog maar aangenaam, maar zodra ik in de rimboe zit is het een regelrechte zegen. Soms zit het mee.....
Met ons nieuwe gebakje zijn Jacques en ik eerst de noodzakelijke inkopen gaan doen. Bier, wijn,  whisky en nog wat te eten. Met een flink karretje vol naar de kassa gereden en daar hadden we direct goed gesprek met twee caissières. Niet dat het ook maar ergens over ging, maar het is wel een vreemd idee dat die Zuid Afrikanen vinden dat wij maar raar Afrikaans praten. Ze vinden ons taaltje wel grappig. Ik heb er nog heel even over nagedacht om ze een uitgebreide les in taalhistorie te geven, waarbij ik ze duidelijk gemaakt zou hebben dat wij niet degenen zijn die raar praten, maar daar heb ik toch maar van afgezien. Ze zijn nogal trots op hun koeterwaals heb ik gelezen en een mens heeft onderweg toch vrienden nodig.
Aangekomen bij onze cottage hebben we snel wat gegeten en na een werkelijk prachtige zonsondergang, waarbij de zon zo'n beetje achter de Tafelberg verdwijnt, zijn we het mandje in gedoken. Het is een prima huis met allebei niet alleen een eigen kamer, maar ook een eigen badkamer. Da's prima geregeld. Het enige minpuntje is dat we eigenlijk op een zwembad hadden gerekend. Er stond een "pool" in de advertentie van de cottage, maar dat blijkt een vieze plas met water te zijn en geen "swimming pool". Toch weer iets waar je als een wat minder oplettend lezertje bij voorbaat geen rekening houdt. Gelukkig is het niet zo heet hier (38 graden).