Khajuraho

15 december 2014 - Khajuraho, India

Dag 13

Het is een reisdag vandaag. Ik ben rustig aan opgestaan en mijn darmen voelen wel wat beter, maar stabiel is anders. Na te hebben ontbeten met wat toast en thee ben ik met de taxi naar het vliegveld gegaan en in een klein uurtje naar Khajuraho gevlogen. Rond een uur of drie ben ik in mijn hotel aangekomen, heb mezelf geïnstalleerd en ben daarna even kort de straat op gegaan.
Het eerste wat opvalt is de relatieve rust hier. Veel minder verkeer, veel minder mensen op straat, de meeste gebouwen zien er redelijk onderhouden uit en het regent. Jazeker het regent! Weliswaar niet hard, maar toch is voor het eerst deze vakantie het zonnetje weg. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en ik ga er dan ook maar vanuit dat dit een vergissing is en dat ze dit morgen beter geregeld hebben. In de lichte motregen ben ik nog wel even het dorp in geweest en heb een eerste verre blik op de tempels geworpen. Ze zien er van een afstand mooi en oud uit. Morgen ga ik ze op de fiets (het moet niet gekker worden) van dichtbij bekijken.
Ik ben ook al getipt voor een aantal plaatselijke hoogtepunten, welke volgens mij niet  onderschat moeten worden:
Een lichtshow bij een tempel
De plaatselijke traditionele dansvereniging
Een tuinverkenning hier in de buurt
En natuurlijk, naast alle tempelcomplexen hier, de tempel in het dorp
Ik heb nog geen keuze kunnen maken......

Dag 14

Ik heb vandaag een deel van de tempels in de stad hier bezocht en ze zijn werkelijk prachtig. Het bijzondere aan de groep tempels die ik heb bezocht is dat het erotische tempels zijn. Zo'n beetje de halve Kama Sutra is er op afgebeeld. Als je de beelden mag geloven is de mensheid er in de afgelopen eeuwen seksueel een stuk rustiger op geworden. Daarbij komt dat de manier waarop de daad hier is afgebeeld soms grenst aan topsport. Het leuke is dat, ondanks de erotische buitenkant, de binnenkant van de tempels is gewijd aan de goden die je overal tegenkomt. Vishnu, Ganesh, Hanuman, Brahma enzovoort. Wat dat betreft is het Hindoeïsme wel een heel ander geloof. Ik zie dit soort afbeeldingen aan de buitenkant van een kerk of moskee nog niet zo heel erg snel gebeuren.
Het tempelcomplex zelf is goed onderhouden wat eigenlijk wel geldt voor het hele dorp hier. Het is een grote (ook prettige) tegenstelling met wat ik tot nu toe heb gezien. Het weer wil alleen niet zo vlotten, het is de hele dag bewolkt en het regent regelmatig, wat ervoor zorgt dat ik nog niet op mijn fiets naar de wat verder gelegen tempels ben geweest. Misschien morgen beter.
Het houdt ook in dat het wat stilletjes is op het ogenblik. Er zijn weinig tot geen buitenlandse toeristen hier en dat houdt in dat ik me in mijn eentje moet vermaken deze dagen. Met mijn e-reader bij me is dat goed te doen, maar wel wat saai. De combinatie van slecht weer en geen medetoeristen houdt in dat je wat meer tijd op je hotelkamer doorbrengt dan de bedoeling is.

Dag 15

Ik ben vandaag maar eens begonnen om te informeren of ik een andere manier heb om straks uit de woestijn te komen, zodat ik op tijd terug ben in Delhi voor mijn terugvlucht. De berichten zijn allesbehalve bemoedigend. Sterker nog ze zijn zeer vervelend. De gemiddelde vertraging van de trein naar Jaisalmer (de woestijnstad) is achttien uur, zowel heen als terug. Dit houdt in dat ik in plaats van twee keer achttien uur, twee keer zesendertig uur voor de reis naar Jaisalmer moet uittrekken, omdat je toch beschikbaar moet zijn als de trein per ongeluk toch op tijd rijdt.
Vliegen is geen optie, want de stad heeft alleen een militair vliegveld en voor de taxi is het simpelweg te ver (800 km). Ik ben ernstig aan het overwegen om de woestijn te schrappen. Dat zou ik heel vervelend vinden, maar ik heb ook geen zin om bijna vier dagen met de trein onderweg te zijn, om dan twee dagen op een kameel te kunnen zitten. En er zijn tenslotte nog woestijnen en kamelen genoeg in de wereld. Ik zal eens kijken wat de alternatieven zijn. Keuzes maken de komende dagen dus.......

1. Jacques:
    15 december 2014
    Theo,

Nu we het toch over sex in tempels hebben al dan niet met een boek in de andere hand.... wat vind jij hier nou van...?
    Ik heb inmiddels mijn lidmaatschap van de VPRO na 40 jaar toch maar eens ingeruild...
    Te voorbarig? Te laat?

Seksrel rond verslaggever Jan Roos

Powned-fuif ontaardt in losbandige uitspatting

AMSTERDAM –

Als de met belastinggeld betaalde omroep Powned een feestje organiseert, dan gaat het er wild aan toe. Dat blijkt maar weer eens uit een uitgelekt filmpje van een besloten Powned-party die eerder deze maand in Amsterdam werd gehouden.
    Beelden van drie naakte vrouwen die midden op een dansvloer boven op een gevloerde man zitten. Tussen een menigte van juichende omstanders bewegen zij hun blote onderlijven ritmisch langs zijn kruis en gezicht, op het ritme van snoeiharde muziek. Welkom op het eindfeest van nieuwsprogramma PowNews!
    Tussen een stel blote getatoeëerde billen herkennen we op de beelden het bebrilde hoofd van verslaggever Jan Roos, bekend van de hondsbrutale manier waarop hij politici afgelopen jaren interviewde, onder wie premier Rutte. Op de beelden maakt Roos (37, getrouwd en drie kinderen) een versufte indruk.
    Het besloten televisiefeestje voor zo’n honderd (oud-)medewerkers van het nieuwsprogramma vond plaats op donderdag 4 december. Dat was precies één dag na de PowNews-uitzending waarin burgemeester Onno Hoes met de verborgen camera werd betrapt tijdens zijn date in een kroeg met een jongen van 20.

Zou overigens jammer zijn om de woestijn te moeten missen.... wat zijn de alternatieven?
    Succes met keuzes maken.... een van jouw sterke kanten!!!

Hier is de griep op de terugweg en hebben we met 3-1 van Utrecht gewonnen! Toptijden dus in Arnhem...