Varanasi

12 december 2014 - Benares, India

Dag 11

Vanochtend Varanasi in geweest en langs de ghats gelopen. Ghats zijn de trappen die afdalen naar de rivier, de plek waar alle actie is, om het zo maar te zeggen. Ik heb er niet te lang gelopen maar het is wel indrukwekkend om de crematies te zien, die hier de gehele dag plaatsvinden. Allerlei rituelen worden uitgevoerd, voordat de houtstapel in de fik wordt gestoken en het cremeren begint.
Om een crematie in de open lucht te zien is heel bijzonder. De mensen gaan hier heel anders met de dood om dan dat wij dat doen. Het lijkt veel meer een geaccepteerd onderdeel van het leven te zijn en wordt minder weggestopt. Ik had in Haridwar ook al een outdoor crematie gezien, maar hier is het lopende band werk. Ik zie in het uurtje dat ik er ben drie houtstapels in de brand gestoken worden en vier nieuwe lichamen aangevoerd worden.
Er staan alleen net ff teveel mensen/toeristen omheen die ervoor zorgen dat het bijna een attractie wordt en dat is jammer. Natuurlijk ben ik ook zo'n toerist en daar ben ik me natuurlijk wel bewust van. Maar toch, als de rivier vol ligt met bootjes met mensen die naar de verbrandingen gaan kijken, doet dat de ervaring geen goed. Ik geloof dat ik onderweg wel twintig keer ben aangesproken of ik ook op een bootje wil. Verder hebben ze massages, kappersbeurten en scheerbeurten in de aanbieding. Dat laatste is wel nodig trouwens.
De rest van de dag heb ik er een rustig dagje van gemaakt. Eigenlijk ben ik vanaf de eerste dag bezig geweest met het bekijken van alles wat er maar te zien valt en ik ben wat moe vandaag. Verder ben ik zelf ook een beetje aan de ganges, dat is ook bijna niet te vermijden hier, dus een WC in de buurt is prettig. Het is tijd voor een boek en een spelletje. Ik heb hier wifi en ik heb op tv ook nog eens de samenvattingen van de champions league gevonden. Een half rustdagje dus.

Dag 12

Het halve rustdagje wordt helaas anderhalf rustdagje. Mijn darmen staan een uitstapje waar dan ook heen in de weg. Het gebeurt je altijd wel ergens in dit soort landen maar het blijft vervelend. De plek waar het gebeurt is echter prima. De dingen die ik hier per se wilde zien, heb ik gezien en voor de rest zit het hier zo vol met mensen die je overal om lastig vallen, dat het niet prettig wandelen is in de stad.
Ik moet ook zeggen dat ik de Indiase steden nu wel beu ben. De drukte, de chaos, de armoede en de smerigheid is nu wel genoeg geweest. Verder lijken de steden redelijk op elkaar. Tempeltje hier, marktje daar en verder nog wat bazaars met kleine straatjes en heel veel winkeltjes.
Van de drie steden waar ik nu ben geweest, maakte Haridwar de meeste indruk. Waarschijnlijk omdat de stad nog vrij puur is en nog niet zo extreem is aangetast door het toerisme als Delhi of Varanasi. Je kon daar in ieder geval redelijk normaal over straat zonder meteen als een lopende portemonnee te worden gezien. Ik heb Agra nog te gaan, maar dat is 's avonds aankomen, inchecken in mijn hotel, de volgende dag de Taj Mahal bekijken en dan weer wegwezen. Het rustigere deel van mijn vakantie gaat morgen beginnen. Als mijn darmen nou nog een beetje mee gaan werken.......

1. Marjo:
    12 december 2014
    Ha Theo!
    Wat leuk om toch zo een beetje mee te reizen! en jaah.... die darmproblemen moet je maar even allen te boven komen!
    Vandaag is Oma een dagje in Gouda, lekker shoppen en vanavond "kaarsjesavond" op de markt..
    groetjes van ons allemaal, we zullen je verhalen voorlezen aan Oma!
  2. Albert:
    12 december 2014
    Hoi Theo,
    Inderdaad mooi om mee te reizen!Zorg wel dat je morgen / straks op tijd voor een televisie zit, onze jongens hebben het laten lopen maar dat betekent wel een affiche India - Pakistan. Lijkt mij ook een spektakel. Beterschap en nog veel plezier en mooie momenten. groet vanuit een nat, winderig en donker landje.